Kauppias! Ratkaise nämä kolme asiaa ja verkkokauppasi kukoistaa

Yli kolmannes pohjoismaisista verkkokaupan asiakkaista hylkää ostoskorinsa, jos maksaminen on liian vaivalloista. Mistä tämä johtuu – ja miten sen voi estää? Walleyn Merchant Operations Manager Susanna Collan-Karikoski ja Senior Client Executive Veeti Hämäläinen jakavat kolme ratkaisevaa vinkkiä.

Kauppias! Ratkaise nämä kolme asiaa ja verkkokauppasi kukoistaa

Susanna Collan-Karikosken ja Veeti Hämäläisen mukaan suomalaiset kuluttajat tekevät mielellään suuriakin ostoksia verkossa. Tämä johtuu muun muassa siitä, että maantieteellisesti laajassa Suomessa etäisyydet erikoisliikkeisiin voivat olla pitkiä – silloin asiakkaan voittaa se kauppa, joka tarjoaa asiakkaalle sopivinta ja vaivattominta ratkaisua asiakkaan tarpeeseen.

Vaikka monet verkkokaupan lainalaisuuksista voivat vaikuttaa yksinkertaisilta, joskus ne jäävät kauppiailta huomaamatta. Walleyn tiimi kuitenkin tietää, mitkä ovat yleisimmät kompastuskivet ja kuinka ne päihitetään.

1. Käyttökokemuksen tulee olla helppo – laitteesta ja selaimesta huolimatta

 

Tuntuuko itsestään selvältä, että verkkokauppa toimii kaikilla laitteilla ja selaimilla? Näin asian tulisi olla, mutta käytännössä on helppoa unohtaa tärkeitäkin yksityiskohtia.

" Kassaprosessi voi toimia moitteetta yhdellä selaimella, mutta muilla voi ilmetä ongelmia. Haasteita voi tulla myös erikokoisilla näytöillä ja erityisesti silloin, kun asiakas selaa verkkokauppaa mobiililaitteella. Jos maksaminen ei toimi saumattomasti, asiakas ei jää kokeilemaan uudestaan. Hän siirtyy seuraavaan kauppaan”, Collan-Karikoski alleviivaa.

Verkkokaupan on siis mukauduttava sekä mobiililaitteisiin että kannettaviin tietokoneisiin, samoin kuin tabletteihin ja muihin laitteisiin. Kassaprosessin rakentaminen ja ylläpito, joka toimii kaikilla laitteilla, on ennen kaikkea asiakaspalvelua.

”Käyttökokemusta voikin helposti parantaa muutamalla niksillä: huolehdi verkkokaupan toimivuudesta erilaisilla laitteilla, varmista yhteensopivuus eri selainten ja käyttöjärjestelmien kanssa ja seuraa päivityksiä. Kaikki tämä on luonnollisesti helpompaa yhteistyössä maksupalveluntarjoajan, kuten Walleyn kanssa, jolloin kauppias voi keskittyä omaan ydinosaamiseensa”, toteaa Hämäläinen.

2. Kirjautumisen ja kanta-asiakkaaksi liittymisen täytyy olla vaivatonta

 

Useimmat kuluttajat ovat jo kyllästyneet syöttämään nimensä ja osoitteensa yhä uudelleen verkkokaupoissa. Miksi pakottaa asiakas tekemään ylimääräistä työtä, kun tiedot voisi hakea helposti esimerkiksi automaattisen kirjautumisen avulla?

”Kun asiakas pysyy kirjautuneena verkkokauppaan, on huomattavasti helpompaa tarjota hänelle parempi kokemus: ostoprosessi on tällöin mahdollista personoida heti alussa, ilman erillistä kirjautumista ja tarjota asiakkaalle relevantteja tarjouksia ja tuotteita”, Hämäläinen sanoo.

Suomessa kanta-asiakasohjelmat ovat yleisiä ja suosittuja. Lähes jokainen aikuinen kuuluu johonkin kanta-asiakasohjelmaan. Siitä huolimatta kanta-asiakasdataa hyödynnetään myynnissä toistaiseksi hyvin vähän.  Suoraan kassajärjestelmään integroidun kanta-asiakasohjelman avulla asiakkaiden liittyminen kanta-asiakasjärjestelmään käy helposti yhdellä klikkauksella.

”Kanta-asiakkuuden on todettu kasvattavan merkittävästi asiakkaiden sitoutumista ja ostosten määrää. Walleyn kauppiaista esimerkiksi XXL on kasvattanut Walley Checkoutiin liitetyn Loyalty Boosterin avulla Reward -kanta-asiakasohjelmansa jäsenmäärää huomattavasti: viime heinäkuun jälkeen he ovat saaneet sen kautta reilusti yli 250 000 uutta jäsentä”, Collan-Karikoski kertoo.

3. Maksamisen täytyy onnistua yhdessä ikkunassa

 

Onko verkkokaupassasi vielä maksuvaihe, jossa asiakas ohjataan toiselle sivustolle tai erilliseen maksupaneeliin? Turhat siirtymät voivat aiheuttaa epävarmuutta asiakkaalle: tapahtuiko maksu varmasti? Pitääkö aloittaa alusta? Pienikin epäselvyys voi riittää hylkäämään ostoskorin.

”Kömpelöt uudelleenohjaukset maksun aikana ärsyttävät monia asiakkaita. Asiakkaasta voi tuntua siltä, että koko prosessi on aloitettava alusta ja riski asiakkaan menettämisestä kasvaa. Tämän turhautumisen voi välttää hyvin suunnitellulla kassalla, jossa kaikki vaiheet ja palvelut hoituvat yhdellä ja samalla sivulla”, Hämäläinen sanoo.

”Suomalaiset asiakkaat arvostavat kaikessa asioinnissa myös turvallisuutta ja useita eri vaihtoehtoisia maksutapoja. Luottamus syntyy siis sekä kassan teknisestä toimivuudesta että maksupalveluntarjoajan tunnettuudesta. Sopiva maksutapa voikin ratkaista koko ostopäätöksen – jopa silloin, kun verkkokauppa on asiakkaalle uusi”, Collan-Karikoski lisää.

Verkkokaupan käyttökokemus ei ole vain tekninen kysymys, vaan se on suora kilpailutekijä. Ota meihin yhteyttä ja tehdään sinunkin verkkokaupastasi entistä parempi!

 

Kauppias! Ratkaise nämä kolme asiaa ja verkkokauppasi kukoistaa

Yli kolmannes pohjoismaisista verkkokaupan asiakkaista hylkää ostoskorinsa. Mistä tämä johtuu – ja miten sen voi estää?

”Maksaminen on yksi verkkokaupan kriittisimpiä ominaisuuksia” – kuinka saada verkkokaupasta enemmän irti?

Tällä hetkellä maksutaparatkaisujen maailmassa kiinnostavat maksamisen helppous, ostokokemuksen personointi ja kanta-asiakasohjelmat.

“Ostamisen helppous on kriittisessä roolissa” – Walley B2B -lasku tekee maksamisesta sujuvaa ja turvallista

Verkkokaupan rooli B2B-kaupassa kasvaa vauhdilla ja samalla myös yritysten ostokäyttäytyminen muuttuu. Walley B2B -lasku tekee maksamisesta helppoa ja turvallista yrityksille, vapauttaen kauppiaan luottoriskeiltä ja luoden taloudellista tasapainoa.