Mikä ihmeen modulaarinen kassaratkaisu – ja miten verkkokauppasi hyötyy siitä?

Verkkokaupan maksuvaiheessa ratkaistaan usein koko ostotapahtuman onnistuminen. Modulaarinen kassaratkaisu tarjoaa joustavuutta, tehokkuutta ja personoitua asiakaskokemusta – ilman raskaita IT-projekteja. Walleyn Senior Client Executive Veeti Hämäläinen selvittää, mitä modulaarinen ratkaisu oikein tarkoittaa, mitä hyötyjä siitä on ja miten sen käyttöönotto onnistuu.

Mikä ihmeen modulaarinen kassaratkaisu – ja miten verkkokauppasi hyötyy siitä?

Verkkokaupassa menestymisen yksi ratkaiseva hetki on maksaminen. Liian monimutkainen, hidas tai epärelevantti kassa saa asiakkaan helposti hylkäämään ostoskorinsa. Siksi yhä useampi verkkokauppa kääntyy modulaarisen kassaratkaisun puoleen – ja hyvästä syystä.

Verkkokaupan kassan modulaarisuus tarkoittaa, että maksuprosessi on rakennettu erillisistä, itsenäisistä osista, jotka voidaan vaihtaa tai päivittää tarpeen mukaan.

”Modulaarisuus tarkoittaa, että kassa ei ole yksi kiinteä paketti, vaan se koostuu useista osista, kuten maksutavoista, toimitusvaihtoehdoista ja tunnistautumisesta. Kauppias voi yhdistellä näitä moduuleja joustavasti tarpeidensa mukaan”, kertoo Veeti Hämäläinen.

Perinteinen verkkokaupan maksuprosessi noudattaa tuttuja askelia, joissa jokainen vaihe sijaitsee omalla sivullaan eikä kommunikoi muiden vaiheiden kanssa. Modulaarinen ratkaisu yhdistää kaikki maksamisen vaiheet yhdeksi saumattomaksi kokonaisuudeksi, mikä mahdollistaa tehokkaamman ostokokemuksen.

Konversiot kohoamaan!

Jotta modulaarisesta kassasta saadaan kaikki irti, verkkokauppiaiden on kyettävä hyödyntämään asiakasdataa koko asiakaspolun ajan. Walleyn avulla tämä onnistuu ilman raskasta käyttöönottoprojektia.

”Käyttöönotto on useimmissa tapauksissa nopeaa ja se kestää muutamista päivistä  pariin viikkoon. Meillä on valmiita integraatioita yleisimpiin CRM-järjestelmiin ja logistiikkakumppaneihin, mikä vauhdittaa prosessia. Ratkaisu ei vaadi täydellistä järjestelmäuudistusta, vaan käyttöönotto voidaan tehdä vaiheittain.”

Jouheva kassaratkaisu voi tuottaa tuloksia jo muutamassa kuukaudessa. Tyypillisesti tulokset näkyvät konversion nousuna, keskeneräisten ostojen vähenemisenä ja asiakastyytyväisyyden paranemisena . Luvut puhuvat puolestaan:

”Eräässä verkkokaupassa toteutimme A/B-testin. Testin tuloksena palaavien asiakkaiden konversio nousi 15 prosenttia, uusien asiakkaiden 3 prosenttia ja keskiostoksen arvo kasvoi 2,8 prosenttia. Pitkän aikavälin vaikutuksia, kuten asiakasuskollisuuden kasvua    voidaan kuitenkin mitata vasta myöhemmin, sillä keskimääräinen ostotiheys verkkokaupan asiakkaille on 1–2 kertaa kuukaudessa.”

Asiakkaan näkökulmasta tärkeintä on ostamisen helppous: vähemmän kenttiä, enemmän automaattisesti täytettyä tietoa ja ostohistoriaan perustuvia ehdotuksia, jotka tekevät asioinnista sujuvaa ja vaivatonta.

Asiakasdata ja asiakkaiden aika on arvokasta

Modulaarisuuden ansiosta kauppias pystyy hyödyntämään asiakasdataa tehokkaasti. Silloin verkkokauppa voi tarjota esimerkiksi ostohistoriaan perustuvia toimituksia tai kanta-asiakasalennuksia.

”Asiakkailta ei tarvitse kysyä monia kysymyksiä, jotta he voivat liittyä kanta-asiakkaaksi. Kun CRM-järjestelmä integroidaan kassaan, asiakasdata liikkuu taustalla automaattisesti ja turvallisesti. Se ei jää vain maksupalveluntarjoajalle, vaan se päätyy myös kauppiaan käyttöön.”

Hämäläinen painottaa myös, että modulaarinen ratkaisu ei ole pelkästään suurille verkkokaupoille. Keskisuuret yritykset voivat aloittaa kevyesti ja skaalata ominaisuuksia liiketoiminnan mukana. Se on strateginen valinta, jonka avulla verkkokauppias voi kehittää toimintaansa ja parantaa asiakaskokemusta pitkällä aikavälillä.

Miten siis toteuttaa modulaarinen kassa käytännössä?

  1. Keskity joustavuuteen: Valitse kassaratkaisu, joka elää ja kasvaa liiketoimintasi mukana ja markkinoiden kehittyessä.
  2. Rakenna saumaton kokonaisuus: Yhdistä CRM, toimitusratkaisut ja maksualusta. Kun kaikki toimii yhdessä, asiakkaan kokemus on yhtenäinen ja sujuva
  3. Maksimoi asiakasdatasi arvo: Muunna näkemykset konkreettisiksi toimiksi, jotka parantavat sekä asiakaskokemusta, että liiketoiminnan tuloksia.
  4. Personoi kassaprosessi: Räätälöi kassaprosessi vastaamaan asiakkaiden mieltymystä ja käyttäytymistä. Mitä helpompaa ostaminen ja maksaminen on, sitä todennäköisemmin asiakas palaa.
  5. A/B-testaaminen kannattaa: kokeile erilaisia kassaratkaisuja ja optimoi kassaasi tulosten perusteella.

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä ja autamme sinua virittämään kassaratkaisusi huippuun asti!

 

Mikä ihmeen modulaarinen kassaratkaisu – ja miten verkkokauppasi hyötyy siitä?

Modulaarinen kassa tarkoittaa, että maksuprosessi on rakennettu erillisistä, itsenäisistä osista, jotka voidaan vaihtaa tai päivittää tarpeen mukaan.

Kauppias! Ratkaise nämä kolme asiaa ja verkkokauppasi kukoistaa

Yli kolmannes pohjoismaisista verkkokaupan asiakkaista hylkää ostoskorinsa. Mistä tämä johtuu – ja miten sen voi estää?

”Maksaminen on yksi verkkokaupan kriittisimpiä ominaisuuksia” – kuinka saada verkkokaupasta enemmän irti?

Tällä hetkellä maksutaparatkaisujen maailmassa kiinnostavat maksamisen helppous, ostokokemuksen personointi ja kanta-asiakasohjelmat.