Suomi on kanta-asiakkuuksien luvattu maa – asiakasdatan hyödyntämisessä käyttämätöntä potentiaalia
Suomalaiset ovat kanta-asiakasohjelmien aktiivisia käyttäjiä. Nohevalle kauppiaalle tässä piilee valtava potentiaali: personointi tutkitusti lisää myyntiä ja asiakkaiden sitoutumista.
Suomessa lähes jokaisen aikuisen lompakosta, tai nykyään puhelimesta, löytyy jokin kanta-asiakaskortti. Siitä huolimatta kanta-asiakasdataa hyödynnetään myynnissä yhä hyvin vähän. Usein ohjelmia hyödynnetään vain alennusten tarjoamiseen, vaikka niiden kautta kerättyä tietoa voisi käyttää osana myynnin personointia ja saada näin asiakas palaamaan kauppaan uudelleen – sekä ostamaan enemmän kerralla.
Kanta-asiakasohjelmien todellinen voima piilee niiden kautta kertyvässä tiedossa: oikein hyödynnettynä asiakasdata auttaa kauppiaita rakentamaan pitkäaikaisia asiakassuhteita. Asiakas palaa ostoksille, koska kokee saavansa juuri itselleen sopivia tuotteita ja tekevänsä erinomaisia löytöjä. Kauppiasta asiakasdata auttaa puolestaan optimoimaan varastosaldoja ja näin parantamaan varastonkiertoa ja minimoimaan hävikkiä.
XXL:n Reward-kanta-asiakasohjelmaan tulvii jäseniä
Ruotsissa XXL on hyödyntänyt personoidun myynnin konseptia menestyksekkäästi. Sen jälkeen, kun kauppaketju otti kesällä 2024 käyttöön Walleyn Loyalty Boosterin, kanta-asiakasjärjestelmään on liittynyt lähes 100 000 uutta jäsentä. Nyt kanta-asiakkaiden kokonaismäärä on saavuttanut neljän miljoonan jäsenen rajapyykin.
Walleyn Loyalty Booster mahdollistaa pitkäaikaisen asiakasdatan hyödyntämisen siten, että asiakkaat näkevät juuri heidän tilaushistoriaansa sopivia tarjouksia ja suosituksia. Tämä kasvattaa merkittävästi asiakkaiden sitoutumista ja ostosten määrää.
XXL:n kanta-asiakasjärjestelmän suosion on taannut räätälöityjen etujen ja sujuvan rekisteröintiprosessin yhdistelmä. Suoraan kassajärjestelmään integroitu ohjelma mahdollistaa asiakkaiden liittymisen kanta-asiakasjärjestelmään helposti yhdellä klikkauksella – ilman monimutkaisia tai pitkiä rekisteröintiprosesseja.
”Olemme ylpeitä siitä, että olemme voineet auttaa XXL:ää kasvattamaan kanta-asiakkaidensa määrää näin lyhyessä ajassa. Loyalty Booster tekee jäseneksi liittymisestä kuluttajille helppoa ja antaa kauppiaille mahdollisuuden luoda henkilökohtaisempia asiakaspolkuja. Odotamme innolla, että voimme auttaa muitakin verkkokauppoja saavuttamaan yhtä vaikuttavia tuloksia,” sanoo David Hägg, Walleyn tuotepäällikkö ja teknologiajohtaja.
Oikea tarjonta innostaa ostamaan
Loyalty Booster on suunniteltu yksinkertaistamaan ja parantamaan asiakaskokemusta kokonaisvaltaisesti. Jokainen kauppias voi räätälöidä Loyal Payn omien tarpeidensa mukaan – XXL on esimerkiksi brändännyt version omaksi XXL Pay -maksutavakseen, mikä luo yhteyden heidän brändiinsä ja tekee ostokokemuksesta turvallisen ja henkilökohtaisen.
”Walleyn asiakasuskollisuuskonsepti on tehnyt asiakasjärjestelmäämme liittymisestä sekä helpompaa että sujuvampaa. Meille XXL:ssä turvallinen ostokokemus on ratkaisevan tärkeä. Turvallinen ostokokemus vahvistaa suhdettamme asiakkaisiin, ja yhdessä Walleyn kanssa voimme rakentaa asiakasuskollisuutta, joka on sekä pitkäaikaista että kestävää”, kertoo Emelie Friis, XXL:n markkinointi- ja kasvuliiketoiminnan johtaja.
Walleyn tuoreen Verkkokauppa-analyysin mukaan 85 prosenttia kuluttajista ostaa enemmän, kun heille tarjotaana asiakasdataan perustuvia kanta-asiakasetuja.
”Raportista on nähtävissä, että kuluttajat palaavat todennäköisemmin kauppiaiden luo, jotka tarjoavat saumattoman kanta-asiakas– ja maksukokemuksen. Teknologiamme avulla kauppiaat voivat tarjota asiakkailleen personoituja ja relevantteja tarjouksia, jotka lisäävät sekä asiakkaiden tyytyväisyyttä että kauppiaiden tuottoa”, Hägg summaa.
Haluaisitko vahvistaa asiakkaidesi sitoutumista kanta-asiakasjärjestelmän avulla? Lue lisää Loyalty Boosterista!
Suomi on kanta-asiakkuuksien luvattu maa – asiakasdatan hyödyntämisessä käyttämätöntä potentiaalia
Kauppiaille kanta-asiakasohjelmissa piilee valtava potentiaali: personointi tutkitusti lisää myyntiä ja asiakkaiden sitoutumista.
Asiakasdatan, uskollisten asiakkaiden ja personoitujen ostoskokemusten vuosi 2024
Asiakasdata, asiakasuskollisuus ja personoidut ostokokemukset ovat vuoden 2024 trendejä.
Walley auttaa kauppiasta vauhdittamaan myyntiä kaikissa myyntikanavissa
Myynnin kasvun vauhdittaminen ja asiakasuskollisuuden vahvistaminen ovat Susanna Collan-Karikoskelle työn kulmakiviä.