Mobiilimaksamisen suosiolle ei näy loppua!

Älypuhelimella tapahtuvaan tunnistautumiseen perustuva mobiilimaksaminen on nopeaa, helppoa ja turvallista. Ei siis ihme, että mobiilimaksaminen kasvattaa suosiotaan jatkuvasti. Lue tästä blogista mistä mobiilimaksamisessa on kyse ja miksi se on niin suosittua. Blogia varten on haastateltu Senior Account Manager Merlin Hallmania MobilePaylta. 

 

Mobiilimaksamisen suosiolle ei näy loppua!

Mitä mobiilimaksaminen on?

Mobillimaksamisella tarkoitetaan kaikkea maksamista, jossa maksun suorittava henkilö tunnistetaan matkapuhelimen avulla. Mobiilimaksamista varten kuluttajan puhelimessa tulee olla ladattuna sovellus, jolla maksukortti- ja/tai tilitietoja on mahdollista hallita sekä tehdä maksuja.

Mobiilimaksamista varten pankeilla ja operaattoreilla on omia sovelluksiaan kuten MobilePay ja Pivo. Mobiilimaksuominaisuus voi kuulua myös puhelimen käyttöjärjestelmään. Android puhelimissa monbiilimaksuominaisuus on nimeltään GooglePay ja Applen laitteissa ApplePay. 

Mobiilimaksamisen suosio jatkaa kasvuaan

Mobiilimaksamisen suosio kasvaa kiihtyvällä tahdilla. Pelkästään vuosien 2021 ja 2022 aikana mobiilimaksamisen suosio kasvoi 10 %, kun samaan aikaan korttimaksujen suosio kasvoi 0,7% ja käteisen 0,6%. On kiistatonta, että mobiilimaksaminen tarjoaa käyttäjilleen jotain, mitä muut maksutavat eivät pysty tarjoamaan.

Tapasimme MobilePayn Senior Account Manager Merlin Hallmanin Kauppakamarin aamiaistilaisuudessa Helsingissä 2.3.2023. Pyysimme Hallmania jakamaan näkemyksiään MobilePayn suosioon liittyen.

Merlin Hallman MobilePaylta uskoo vahvasti, että mobiilimaksamisen trendi vahvistuu ja vuoteen 2030 mennessä mobiilimaksut ovat jo selkeästi isoin maksutapa Suomessa. Mobile Pay on kasvattanut suosiotaan jo pitkään. MobilePaylla on Suomessa jo yli kaksi miljoonaa käyttäjää ja käyttäjämäärä kasvaa yli tuhannella joka päivä.

Hallmanin mukaan MobilePayn suosio perustuu sen käyttämisen helppouteen. MobilePaylla maksaminen tekee ihmisten elämästä yksinkertaisesti paljon helpompaa. Kun on kerran tottunut tekemään maksun yhdellä pyyhkäisyllä ilman maksukortin tai vastaanottajan tilinumeron näpyttelyä, on vaikea ajatellakaan palaavansa perinteisiin maksutapoihin. 

Digitalisaation megatrendi on suurin yksittäinen syy mobiilimaksamisen nopeaan yleistymiseen ja kasvuun. Digitalisaation saavutettua Suomessa sen pisteen, jossa liki jokaisella täysi-ikäisellä kuluttajalla on käytössään älypuhelin, voidaan helposti sanoa, että digitalisaatio on osa jokaisen kuluttajan ja yrittäjän arkea. Tämä tarkoittaa sitä, että jokainen kuluttaja on monikanavaisen kaupankäynnin kohderyhmässä ja kauppiaalla on ennennäkemättömät mahdollisuudet palvella asiakkaitaan laajemmin ja paremmin. Älypuhelimella maksaminen on helppoa ja turvallista, joten kuluttajat haluavat maksaa mobiilisti. Kauppiaan kannattaa siis ehdottomasti tarjota asiakkaille kaikki maksutavat käyttöön, niin verkko- kuin kivijalkakaupassa.

Mobiilimaksamisen kasvu on voimakasta Pohjoismaissa

Tanskassa MobilePay on vielä suositumpi kuin Suomessa. MobilePayn käyttäjämäärä on siellä ylittänyt jo neljä miljoonaa. Hallman kertookin, että syy mobiilimaksamisen hitaampaan kasvuun Suomessa verrattuna muihin Pohjoismaihin lienee siinä, että Suomessa oli alun alkaen tarjolla useita mobiililompakoita, kun muissa Pohjoismaissa on käytännössä alusta asti ollut tarjolla vain yksi kussakin maassa. 

Suomessa rinnakkaiset ratkaisut ovat kilpailleet pitkään keskenään ennen MobilePayn yleistymistä valtaväestön mobiilimaksamisen välineeksi. Toisaalta suomalaiset ovat olleet jo kauan muita Pohjoismaita edellä verkkomaksamisessa. Siksi Suomessa esimerkiksi laskujen jakaminen on ollut tavallista ja helppoa jo kauan, kun taas Tanskassa monet ottivat MobilePayn käyttöön ihan pelkästään siitä syystä, että se mahdollisti ravintolalaskujen helpon jakamisen porukan kesken. Europpalaisittain Suomi ja Tanska ovat digitalisaatiossa Euroopan kärkipäätä. 

Mobiilimaksuja käyttää tänä päivänä Suomessa kaiken ikäiset kuluttajat. Eniten mobiilimaksuja tekevät 15–24-vuotiaat, mutta mobiilimaksu on yhä suositumpi myyös vanhempien ikäluokkien keskuudessa. Vuonna 2022 yli 65-vuotiasta liki kolmannes oli jo ottanut mobiilimaksut käyttöön. Hallman kertoo, että MobilePayn käyttäjä on Suomessa keskimäärin 36-vuotias. 

Turvallisuus on mobiilimaksamisen ylivoimainen etu

MobilePayn suurimpia etuja on sen turvallisuus. MobilePaylla tehty rahansiirto velottuu käytännössä maksajan maksukortilta. Ilman MobilePayta sama maksu vaatisi maksukortin numeron näppäilemisen verkkokaupan kassaan tai saajan pankkitilinumeron näppäilemisen maksukenttään. MobilePaylla maksaminen on usean tunnuksen takana: ensin tulee avata puhelimen suojaus ja sitten maksutavan suojaus erillisellä tunnusluvulla, sormenjäljellä tai kasvojen tunnistuksella. 

Mobiilimaksamisen voisi sanoa olevan jopa kaikkein turvallisin vaihtoehto nykyään olemassa olevista maksamisen vaihtoehdoista. MobilePayssa kaikki maksun osapuolet toimivat vahvasti tunnistettuina ja rahojen alkuperä selvitetään useamman osapuolen toimesta. 

Hallman sanoo, että vaikka raha-asioiden hoitaminen ja maksaminen tulee todennäköisesti aina houkuttamaan huijareita ja rikollisia toimijoita, on mobiilimaksaminen lähtökohtaisesti turvallisempaa kuin vaikka maksukortin tai käteisen käyttäminen. Onhan mobiililompakon varastaminenkin huomattavasti vaikeampaa kuin fyysisen lompakon!

Mobiilimaksamisen avulla kauppias voi keskittyä omaan liiketoimintaansa

Kauppias voi Suomessa vastaanottaa MobilePay-maksuja paitsi kassajärjestelmän kautta ja verkkokaupassa, myös lyhytnumerolla tai QR-koodilla. MobilePay tarjoaa nykyään mahdollisuuden sisällyttää mm. erilaiset kanta-asiakaskortit mobiilimaksuun myös verkkokaupassa. Hallman haluaakin muistuttaa, että vaikka monesti MobilePay-maksut mielletään käyttäjien välisiksi maksuiksi, kyseessä on varsin yleinen maksuväline yrityksen ja kuluttajan välisessä kaupankäynnissä. Jopa 41 % MobilePaylla tehdyistä maksuista maksetaan kaupoissa. 

Mobiilimaksaminen onnistuu nykyään myös kivijalkakaupassa

Mobiilimaksaminen onnistuu paitsi verkkokaupassa, myös yhä useammin kauppojen ja myymälöiden kassalla. Walley on vuodesta 2022 lähtien tarjonnut kauppiailleen kivijalkakaupan mobiilimaksamiseen Walley PayLinkia. PayLinkin avulla asiakas maksaa mobiilisti ostoksensa tunnistautumalla vahvasti omassa verkkopankissaan. PayLinkin avulla kauppiaan on mahdollista tarjota kaikenkattava monikanavainen maksukokemus asiakkaalleen: Kauppias voi PayLinkin avulla tarjota kaikki maksutavat asiakkaalleen mobiilisti, vahvasti tunnistautuneena myös kivijalkakaupassa. Lue PayLinkistä lisää täältä.

 

Positiivinen luottotietorekisteri tuo turvaa luotonantajalle ja -ottajalle

Kuluttajien ylivelkaantumista yritetään tästä keväästä lähtien hillitä positiivisen luottotietorekisterin avulla. Rekisterin tarkoituksena on hillitä kotitalouksien ylivelkaantumista ja auttaa yksittäistä kuluttajaa hallitsemaan talouttaan.

Verkkokaupan suurimmat personointihaasteet

Pohjoismaiset verkkokauppayritykset pyrkivät kehittämään personointiaan vastatakseen kasvaviin kilpailupaineisiin ja lujittaakseen asiakaspysyvyyttä.

Kuluttajansuojalaki uudistuu lokakuussa 2023, oletko valmis?

Uudistettu kuluttajansuojalaki astuu voimaan 1.10.2023. Blogia varten olemme haastatelleet Walleyn lakimies Tapio Kiviojaa.