Miten onnistua verkkokaupan uudistamisessa?

Yli puolet suomalaisista kuluttajista ilmoittaa viimeisen vuoden aikana keskeyttäneensä verkko-ostoksen kalkkiviivoilla – maksuvaiheessa. Syitä keskeytyksille on monta aina jumittavasta tekniikasta luottamuspulaan ja mieluisan maksutavan puutteeseen. Osaan syistä ei voida vaikuttaa, kuten PSD2:n myötä vaadittuun vahvaan tunnistautumiseen valtaosassa korttimaksuja tai perinteiseen tapaan toteutettujen verkkopankkimaksujen kohdalla uudelleenohjautumiseen kolmannen osapuolen palveluun.

Miten onnistua verkkokaupan uudistamisessa?

Kolikon kääntöpuolella ovat sellaiset ostopolkua hankaloittavat tekijät, joihin voidaan vaikuttaa mutta niihin ei ole hoksattu tarttua. Valitettavan usein mönkään mennään jo siinä vaiheessa, kun verkkokauppaa rakennetaan tai sen uudistamista suunnitellaan. Pöydällä on paljon asioita hakukoneoptimoinnista responsiiviseen suunnitteluun ja varastonhallinnasta 360 asteen tuotekuviin. Pari viikkoa ennen deadlinea havahdutaan ostopolun viimeiseen vaiheeseen – maksamiseen. Lähetetään tarjouspyyntö muutamalle palveluntarjoajalle ja valitaan halvin. Pikainen käyttöönotto ja kauppa auki.

Maksaminen on kaiken liiketoiminnan mahdollistaja

Pian kauppiaalla on liuta kysymyksiä: Tällekö tämä maksuvaihe nyt sitten näyttääkin? Miksi henkilötunnusta kysytään kahteen otteeseen? Eikö tässä ollutkaan kaikkien pankkien maksuyhteyksiä? Millä tavalla yritysasiakkaat voivat maksaa? Ai eikö ollenkaan? Miksi konversio on pudonnut 5% uudistuksen jälkeen? Kuulostaako tutulle?

Maksaminen on kaiken liiketoiminnan mahdollistaja – on hankala käydä kauppaa, jos rahaa ei tule sisään. Pahimmillaan maksuratkaisut ovat ”pakollinen paha”, kun parhaimmillaan ne voivat olla palvelumuotoilun tehokkaita työkaluja.

Osallista maksamisen kumppani alusta alkaen

Maksamista voidaan lähteä työstämään olemassa olevien järjestelmien ehdoilla: vaaditaan ratkaisua, joka vastaa omia ennakko-oletuksia ja ihmetellään, kun haluttua palvelua ei löydykään kuin apteekin hyllyltä.

Toisen lainen polku on miellyttävämpi niin kauppiaalle ja lopputulokselle, kuin sille kaikkein tärkeimmälle – asiakkaalle. Kun maksamisen kumppani otetaan mukaan projektiin jo suunnitteluvaiheessa, on matka lopputulokseen antoisampi.

Haasta ja hyödynnä rahoitus- ja maksuratkaisuiden kumppania

Asiantunteva rahoitus- ja maksuratkaisujen kumppani tarjoaa sellaista tietotaitoa, jota varsin harva tulee ajatelleeksi. Tarjolla on perusteltuja näkemyksiä ja kivenkovaa numeropohjaista dataa asiakkaiden maksukäyttäytymisestä ja -mieltymyksistä. Apua löytyy niin lisämyynnin tekemiseen, markkinoinnin tehostamiseen sekä kassavirran optimointiin. Teknisissä haasteissa ei ehkä tule ensimmäisenä mieleen kääntyä pankin puoleen, mutta kysyvä saattaa yllättyä, kun apu löytyykin saman katon alta. Ja vinkkejä voi aina kysyä verkkokaupan muihinkin osa-alueisiin liittyen; maksamisen asiantuntijat ovat monessa mukana ja heidän verkostoistaan voi löytyä kauan kaivattu visuaalisen suunnittelun osaaja tai taloushallinnon ohjelmistojen pitkään piileskellyt taituri.

Pankkeja sekä maksunvälittäjiä kannattaa haastaa – ja me Walleylla tykkäämme haasteista. Tarjoamme monipuolisten ja skaalautuvien maksuratkaisujen lisäksi yksilöllisiä rahoitusratkaisuja, laajan kumppaniverkoston sekä Pohjoismaisen läsnäolon tukemaan asiakkaidemme kasvua. Jos satut näin vuodenvaihteen kynnyksellä pohtimaan mihin suuntaan viet liiketoimintaasi 2020-luvulla, ei sinun tarvitse tehdä tätä yksin.

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme.

Turvallista ja sujuvaa maksamista verkkokaupassa

Vastaamon tietomurto nosti tietoturvan tapetille – ja hyvä niin. Aiheellisesti myös maksamisen turvallisuus on otettu mukaan tähän keskusteluun.

Kivijalkakaupan palvelufilosofia toimii myös verkkokaupassa

Verkkokaupan piti viedä perinteinen kivijalkakauppa-konsepti lopullisesti tiensä päähän. Jatkossa voittajia ovat ne, jotka osaavat yhdistää ja hyödyntää verkko- ja kivijalkakaupan parhaat puolet.

Miten onnistua verkkokaupan uudistamisessa?

Yli puolet suomalaisista kuluttajista ilmoittaa viimeisen vuoden aikana keskeyttäneensä verkko-ostoksen kalkkiviivoilla – maksuvaiheessa.