Walleyn uusi maajohtaja Marcus Siljander: ”Suomalaisen kauppiaan ääni ansaitsee tulla kuulluksi”
Walley Suomen tuore maajohtaja tietää tarkalleen, miltä maksaminen näyttää kauppiaan näkökulmasta. Hänen mukaansa seuraava iso askel maksuratkaisuissa on tokenisointi, joka tekee maksamisesta turvallista, nopeaa ja monikanavaista.
 
              Walley osti Verkkokauppa.comin kuluttajarahoitusliiketoiminnan kesäkuussa 2025. Kaupan myötä Walley sai yli 90 000 uutta asiakasta ja vahvisti asemaansa Suomen kuluttajarahoitusmarkkinassa merkittävällä harppauksella. Samalla Marcus Siljander nimitettiin Walleyn Suomen maajohtajaksi.
Marcus työskenteli Verkkokauppa.comissa yli yksitoista vuotta vastaten kuluttajarahoituksesta.
”Näin käytännössä, mitä maksaminen ja rahoitus tarkoittavat kauppiaalle, ja miten ne voivat ratkaisevasti vaikuttaa asiakkaan ostopäätökseen ja koko asiointikokemukseen”, Marcus kertoo.
Kun Walley osti Verkkokauppa.comin rahoitusliiketoiminnan, Marcus näki siinä mahdollisuuden laajentaa osaamistaan.
”Walleylla me kehitämme maksamisen palveluja suomalaisille kauppiaille ja kuluttajille, mutta osana pohjoismaista kokonaisuutta. Se on inspiroiva paikka olla, kun haluaa kehittää jotain aidosti merkityksellistä.”
Kumppanuus rakentaa kasvua
Verkkokauppa.comin ja Walleyn yhteistyö on erinomainen esimerkki siitä, miten Walleyn ja kauppiaan on parhaimmillaan mahdollista toimia yhdessä – pitkäjänteisesti ja kumppanuutta vahvistaen, yhteistä kasvua rakentaen.
”Verkkokauppa.com on Suomen tunnetuin ja luotetuin verkkokauppa, joka tietää asiakkaidensa tarpeet. Se, että heidän rahoitusasiakkaansa siirtyivät Walleylle, antaa meille vahvan pohjan kasvaa ja kehittää palveluja entistä asiakaslähtöisemmin Walleylle kauppias ja sen asiakkaat ovat aidosti kaiken tekemisen ytimessä. Heidän menestyksensä on myös meidän menestyksemme.”
Marcus korostaa, että maksamisen ratkaisuja on kehitettävä sekä kauppiaan että tämän asiakkaiden näkökulmasta yhtä aikaa.
”Ymmärrän hyvin, miten kauppias ajattelee ja mitä asiakas tarvitsee. Walleylla haluan varmistaa, että maksamisen ratkaisut todella tekevät arjesta helpompaa sekä kauppiaalle että asiakkaalle.”
Tokenisoitu maksaminen seuraava iso askel
Marcus tietää mistä puhuu. Hän on seurannut maksamisen kehitystä läheltä jo yli kahden vuosikymmenen ajan. Hänen uransa on kulkenut maksamisen ja rahoitusalan eturivissä – Sampo Pankista ja Elisa Lompakosta aina Verkkokauppa.comiin, jossa hän vastasi kuluttajarahoituksesta yli kymmenen vuoden ajan.
Tuona aikana maksaminen on muuttunut. Teknologia on kehittynyt huimasti ja asiakkaiden odotukset ovat kasvaneet. Sujuvuus on asiakkaille tärkeää. Marcus on nähnyt, miten maksamisen rooli on kasvanut taustalla toimivasta välivaiheesta olennaiseksi osaksi asiakkaan ostopolkua ja kokonaisvaltaista asiakaskokemusta.
”Asiakkaalle paras maksutapa on sellainen, jota on helppo käyttää. Siksi teknologian ja tunnistautumisen pitää hoitaa oma osuutensa hiljaa taustalla.”
Kun Marcukselta kysytään, miltä maksamisen tulevaisuus näyttää, vastaus tulee nopeasti: Hänen mukaansa seuraava suuri kehitysaskel on tokenisoitu maksaminen.
”Tokenisoidussa maksussa asiakkaan kortti- tai tilitiedot korvataan yksilöllisellä digitaalisella tunnisteella, tokenilla. Tämä tarkoittaa, että maksaminen onnistuu ilman, että varsinaiset maksutiedot välittyvät kaupalle tai muille osapuolille. Kun asiakas maksaa, järjestelmä käyttää tunnistetta maksun vahvistamiseen sen sijaan, että lähettäisi kortin numeron tai tilitiedot eteenpäin.”
Lopputulos on maksutapahtuma, joka on turvallinen, nopea ja lähes näkymätön, ja jossa riski tietojen väärinkäyttöön pienenee merkittävästi.
Tavoitteena entistä vahvempi Walley Suomi
Marcuksen tavoite on vahvistaa paikallista päätöksentekoa ja kasvattaa Walley Suomen tiimin roolia osana pohjoismaista organisaatiota. Tavoitteena on, että juuri suomalaisten kauppiaiden toiveet ja tarpeet kuuluvat paremmin, ja että ne voidaan muotoilla ratkaisuiksi, jotka tukevat heidän liiketoimintaansa.
”Ensisijainen tavoite on kehittää palveluita, jotka sopivat paremmin suomalaiseen markkinaan ja kuluttajakäyttäytymiseen.”
Walleyn Suomen liiketoiminnan uusi vaihe on vasta alussa, mutta Marcus näkee tulevaisuuden kirkkaana.
”Maksaminen on tärkeä osa asiakaskokemusta. Kun sen saa sujumaan saumattomasti, luodaan arvoa sekä kauppiaalle että asiakkaalle. Siinä Walley voi olla Suomessa aidosti edelläkävijä.”
Rakenna tulevaisuuden maksukokemus jo tänään. Lue lisää Walley Checkoutista ja siitä, miten se tukee kasvavaa verkkokauppaa.
Walleyn uusi maajohtaja Marcus Siljander: ”Suomalaisen kauppiaan ääni ansaitsee tulla kuulluksi”
Walleyn Suomen tuore maajohtaja tietää tarkalleen, miltä maksaminen näyttää kauppiaan näkökulmasta. Hänen mukaansa seuraava iso askel maksuratkaisuissa on tokenisointi.
PINDEX / CX Summit 2025 avasi näkökulmia asiakaskokemuksen tulevaisuuteen
Asiakaskokemus on yksi tämän hetken kuumimmista teemoista verkkokaupan kentällä - PINDEX / CX Summit 2025 tarjoili uusia näkemyksiä.
Walleyn tulos huippuluokkaa – Suomen markkina on meille tärkeä
Walleyn puolivuotistulos vahvistaa entisestään asemaamme yhtenä Pohjoismaiden merkittävimmistä maksupalveluiden tarjoajista. Erityisesti Suomessa kasvu on ollut nopeaa.