”Maksaminen on yksi verkkokaupan kriittisimpiä ominaisuuksia” – kuinka saada verkkokaupasta enemmän irti?
Maksutavat kehittyvät jatkuvasti. Tällä hetkellä maksutaparatkaisujen maailmassa kiinnostavat maksamisen helppous, ostokokemuksen personointi ja kanta-asiakasohjelmat. Walleyn Senior Client Executive Veeti Hämäläinen valottaa, miten kauppiaat voivat saada verkkokaupoista yhä enemmän irti.

”Maksaminen on yksi verkkokaupan kriittisimpiä ominaisuuksia ja kuluttajan näkökulmasta se tärkein. Jos ostokokemus tökkii, se voi vaikuttaa siihen, haluaako kuluttaja palata asiakkaaksi. Maksamisen tulisi olla helppoa, yksinkertaista ja tietysti turvallista, jotta ostokokemus on miellyttävä”, Hämäläinen kertoo.
Hämäläisen mukaan yksinkertainen ja helppokäyttöinen kassa vähentää hylättyjen ostoskorien määrää. Hän toivoo, että suomalaiset verkkokaupat ottaisivat asiassa mallia Ruotsista.
”Jokaisen kauppiaan kannattaa panostaa asiakaskokemukseen, sillä tyytyväiset asiakkaat palaavat todennäköisimmin takaisin. Sujuvaan kassakokemukseen vaikuttavat muun muassa monivaiheisista kassoista luopuminen, kassavaiheen personointi sekä laaja valikoima maksutapoja, joista kuluttaja voi valita mieleisensä. Ruotsissa tähän panostetaan huomattavasti enemmän.”
Ostokokemuksella on väliä
Walleyn ratkaisuissa Hämäläisen puheissa korostuu verkkokaupan, ostokokemuksen ja personoinnin mahdollisuus. Useilla maksutaparatkaisujen tarjoajilla on saatavilla vain niin kutsuttu black box -kassaratkaisu, jossa kauppias ei pääse vaikuttamaan kassan ulkonäköön tai hyödyntämään kassalla kertyvää dataa.
”Ostokokemuksen räätälöinti on vaikeaa, jos kauppiaalla ei ole pääsyä kassaratkaisuun. Kassa on muusta kaupasta täysin erillinen osa eikä ole millään tavalla linkitettynä kauppiaan strategiaan ja pahimmillaan johdattaa asiakkaan ostamaan kilpailevilta kauppiailta. Jos kauppias ei saa ostotapahtumasta minkäänlaista dataa, on vaikeampaa optimoida ja personoida ostokokemusta”, Hämäläinen sanoo.
Ratkaisuilla voi olla merkittävä vaikutus liiketoimintaan
Walleyn ratkaisut ovat täysin räätälöitävissä kauppiaan tarpeiden mukaan. Myös itse verkkokauppojen käytettävyydessä ja asiakaslähtöisyydessä saattaa olla parantamisen varaa. Yksi verkkokauppojen perisynneistä on Hämäläisen mukaan ohjata asiakas suoraan ostoskoriin, kun tämä lisää tuotteen sinne.
”Tällaisessa tilanteessa asiakas ohjataan suoraan maksamaan, vaikka hän voisi olla kiinnostunut ostamaan muitakin tuotteita, jos siihen tarjottaisiin mahdollisuus. Pahimmassa tapauksessa asiakkaan kärsivällisyys ei riitä aloittamaan tilausta alusta, ja lisäostokset tai jopa koko ostos saattavat jäädä tekemättä.”
Walley mahdollistaa myös ostoksen jälkeisen lisämyynnin. Kun asiakas on klikannut haluamansa tuotteen ja maksanut sen, kassaratkaisu tarjoaa tilaisuuden ostaa lisää tuotteita samaan tilaukseen. Hämäläisen mukaan ratkaisu kasvattaa helposti keskiostoksen suuruutta.
”Kaikki tietävät uusien asiakkaiden hankkimisen olevan hintavaa touhua. Siksi olemassa oleviin asiakkaisiin kannattaa panostaa luomalla esimerkiksi laadukas kanta-asiakkuusohjelma.”
Konversion kasvattaminen on aina kauppiaiden toivelistan kärjessä. Walleyn Loyalty Boosterin avulla kanta-asiakkaita voi rekrytoida yhdellä klikkauksella, kun tarvittavat tiedot uudesta kanta-asiakkaasta on kerätty jo ostohetkellä. Näin uusista kanta-asiakkaista on mahdollista luoda täydelliset asiakasprofiilit. Niiden avulla esimerkiksi kanta-asiakkaiden edut ja maksutavat on mahdollista personoida kassalla.
”Maksuratkaisua valittaessa kannattaa käyttää harkintaa. Käytössä olevilla ratkaisuilla on merkittävä vaikutus liiketoimintaan. Valinnan tekeminen pelkän hinnan perusteella voi johtaa pitkällä tähtäimellä ei toivottuun tulokseen. Parhaassa tapauksessa maksukumppani auttaa kehittämään kauppiaan liiketoimintaa ja saa asiakkaat palaamaan ostoksille uudestaan ja lisäämään myyntiä”, Hämäläinen summaa.
Kaipaatko liiketoiminnallesi lisäboostia? Ota meihin yhteyttä – saamme rakennettua juuri sinulle sopivan ratkaisukokonaisuuden!
”Maksaminen on yksi verkkokaupan kriittisimpiä ominaisuuksia” – kuinka saada verkkokaupasta enemmän irti?
Tällä hetkellä maksutaparatkaisujen maailmassa kiinnostavat maksamisen helppous, ostokokemuksen personointi ja kanta-asiakasohjelmat.
“Ostamisen helppous on kriittisessä roolissa” – Walley B2B -lasku tekee maksamisesta sujuvaa ja turvallista
Verkkokaupan rooli B2B-kaupassa kasvaa vauhdilla ja samalla myös yritysten ostokäyttäytyminen muuttuu. Walley B2B -lasku tekee maksamisesta helppoa ja turvallista yrityksille, vapauttaen kauppiaan luottoriskeiltä ja luoden taloudellista tasapainoa.
Suomi on kanta-asiakkuuksien luvattu maa – asiakasdatan hyödyntämisessä käyttämätöntä potentiaalia
Kauppiaille kanta-asiakasohjelmissa piilee valtava potentiaali: personointi tutkitusti lisää myyntiä ja asiakkaiden sitoutumista.