Kiinnitätkö riittävästi huomiota kassaprosessiisi?

Maksutavat kehittyvät jatkuvasti. Tällä hetkellä maksamisen maailmassa keskeisiä teemoja ovat maksamisen helppous, personoitu ostokokemus ja kanta-asiakasohjelmat. Istuimme alas Walleyn Senior Client Executive Veeti Hämäläinen kanssa keskustelemaan siitä, miksi parhaat verkkokaupat pitävät maksamista osana asiakaskokemustaeivät vain sen loppuna.

Kiinnitätkö riittävästi huomiota kassaprosessiisi?

Maksaminen on yksi verkkokaupan kriittisimmistä osa-alueista” – näin saat enemmän irti verkkokaupastasi

“Maksaminen on yksi verkkokaupan kriittisimmistä osa-alueista – ja kuluttajan näkökulmasta se on usein tärkein. Jos osto­kokemus tuntuu kömpelöltä, se voi vaikuttaa siihen, haluaako asiakas palata. Maksamisen tulisi olla helppoa, suoraviivaista ja tietenkin turvallista – jotta ostokokemus olisi miellyttävä,” Hämäläinen sanoo. 

Hänen mukaansa yksinkertainen ja käyttäjäystävällinen kassaprosessi vähentää merkittävästi keskeytettyjen ostoskorien määrää. Hämäläinen toivoo, että suomalaiset verkkokaupat ottaisivat mallia ruotsalaisista kollegoistaan. 

“Jokaisen kauppiaan kannattaa panostaa asiakaskokemukseen, sillä tyytyväiset asiakkaat palaavat todennäköisimmin uudelleen. Sujuva kassaprosessi rakentuu esimerkiksi turhien vaiheiden karsimisesta, kassapolun personoinnista ja laajasta maksutapavalikoimasta, josta asiakas voi valita itselleen sopivimman. Ruotsissa tähän kiinnitetään huomattavasti enemmän huomiota.” 

Ostokokemuksella on väliä

“Jos kauppias ei saa ostoprosessista mitään dataa, ostokokemuksen optimointi ja personointi vaikeutuvat merkittävästi,” hän huomauttaa.

Ratkaisuja, joilla on todellista vaikutusta liiketoimintaan

Walleyn ratkaisut ovat täysin muokattavissa kunkin kauppiaan tarpeisiin. Parannettavaa löytyy usein paitsi maksuratkaisuissa, myös verkkokaupan käytettävyydessä ja asiakaslähtöisyydessä. Hämäläisen mukaan yksi yleisimmistä virheistä verkkokaupoissa on ohjata asiakas suoraan ostoskoriin heti, kun hän lisää tuotteen sinne. 

“Siinä tilanteessa asiakas viedään heti kassalle, vaikka hän olisi saattanut haluta lisätä vielä muita tuotteita, jos siihen olisi annettu mahdollisuus. Pahimmillaan asiakas turhautuu ja keskeyttää ostoksen kokonaan.” 

Walley mahdollistaa myös lisämyynnin ostoksen jälkeen. Kun asiakas on valinnut ja maksanut tuotteensa, kassaprosessi voi tarjota mahdollisuuden lisätä muita tuotteita samaan tilaukseen. Hämäläisen mukaan tämä ominaisuus kasvattaa helposti keskiostosta. 

“Kaikki tietävät, että uusien asiakkaiden hankkiminen on kallista. Siksi on järkevää panostaa olemassa oleviin asiakkaisiin – esimerkiksi luomalla vahva ja palkitseva kanta-asiakasohjelma.” 

Konversioasteen parantaminen on jokaisen kauppiaan tavoite

“Konversion kasvu on aina jokaisen kauppiaan toivelistan kärjessä. Maksuratkaisua valitessa on tärkeää olla harkitsevainen – valinnalla voi olla merkittävä vaikutus liiketoimintaan. Pelkästään hinnan perusteella tehty päätös voi pitkällä aikavälillä johtaa ei-toivottuihin tuloksiin. 

Parhaimmillaan maksukumppani ei pelkästään käsittele maksuja, vaan myös auttaa kehittämään liiketoimintaa, sitouttamaan asiakkaita ja kasvattamaan myyntiä,” Hämäläinen summaa.

PINDEX / CX Summit 2025 avasi näkökulmia asiakaskokemuksen tulevaisuuteen

Asiakaskokemus on yksi tämän hetken kuumimmista teemoista verkkokaupan kentällä - PINDEX / CX Summit 2025 tarjoili uusia näkemyksiä.

Mikä ihmeen modulaarinen kassaratkaisu – ja miten verkkokauppasi hyötyy siitä?

Modulaarinen kassa tarkoittaa, että maksuprosessi on rakennettu erillisistä, itsenäisistä osista, jotka voidaan vaihtaa tai päivittää tarpeen mukaan.

Kauppias! Ratkaise nämä kolme asiaa ja verkkokauppasi kukoistaa

Yli kolmannes pohjoismaisista verkkokaupan asiakkaista hylkää ostoskorinsa. Mistä tämä johtuu – ja miten sen voi estää?