Black Friday – Miten kauppias voi valmistautua syksyn parhaaseen myyntisesonkiin?

Pian käynnistyy vuoden vilkkain myynti- ja ostossesonki! Kauppiaille tämä on loistava tilaisuus rakentaa asiakasuskollisuutta erinomaisen asiakaskokemuksen avulla - lue Walleyn myyntijohtaja  Juha Einesalon vinkit aiheesta.

Black Friday – Miten kauppias voi valmistautua syksyn parhaaseen myyntisesonkiin?

“Black Week, Black Friday ja Cyber Week käynnistävät vilkkaan myyntisesongin, joka jatkuu joulumyynteihin ja edelleen joulualeihin. Tänä aikana kuluttaja vierailee tyypillisesti useammassa verkkokaupassa tai kivijalkaliikkeessä. Jos kauppias onnistuu luomaan sesongin aikana massasta erottuvan asiakaskokemuksen, palaa asiakas todennäköisemmin ostoksille muulloinkin”, sanoo Walleyn myyntijohtaja Juha Einesalo.

Ostovoiman heikennyttyä yhä useampi kuluttaja keskittää hankintansa loppuvuoden sesonkiin. Black Friday ja siitä viikon eteenpäin jatkuva Cyber Week houkuttavat asiakkaita tekemään jouluostoksia ennakkoon ja keskittämään etenkin isompia hankintojaan aikaan, jolloin parhaat tarjoukset ovat saatavilla.

Kauppiaalle loppuvuoden sesonki tarjoaa mahdollisuuden rakentaa asiakasuskollisuutta. Einesalo tietää, miten kauppias voi erottautua tarjoushulinassa edukseen ja valjastaa volyymin pitkäaikaisiksi asiakassuhteiksi.

Hänen mukaansa kauppiaiden kannattaisi panostaa erityisesti kanta-asiakasohjelmiin.

“Tutkimuksemme mukaan iso osa kuluttajista palaa mielellään jo vierailemaansa kauppaan, mutta yllättävän moni suhtautuu kielteisesti kanta-asiakasohjelmiin. Yleinen syy on, että jäseneksi liittyminen ja kirjautumistietojen hallinta koetaan hankalaksi. Kauppias, joka varmistaa, että kanta-asiakkaaksi voi liittyä muutamassa sekunnissa verkkokaupan tai kivijalan kassalla, luo pitkäaikaisia asiakassuhteita”, Einesalo toteaa.

Hänen mukaansa kanta-asiakas palaa muita innokkaammin takaisin kauppaan ja tekee myös suurempia ostoksia. Merkittävien hyötyjen vuoksi Walley onkin halunnut tehdä liittymisprosessista mahdollisimman helpon Loyalty Boosterin avulla.

Monikanavaisuuden huomioiminen auttaa kauppiasta erottumaan edukseen. Nykypäivänä ostaja haluaa saumattoman asiakaskokemuksen kanavasta riippumatta.

“Loppuvuoden sesonki ja sen mukanaan tuomat tarjoukset houkuttelevat monet tekemään isoja kodinkonehankintoja ja maksamaan ostoksensa erämaksulla. Verkkokaupassa luotolliset maksutavat ovat helposti asiakkaan saatavilla, mutta kivijalassa näkee tarjottavan valitettavan usein monimutkaisia luottohakemuksia, joiden täyttäminen vie aikaa. Olisi tärkeää tarjota asiakkaalle sujuva ja yhteneväinen kokemus, niin kivijalkamyymälässä kuin verkossakin”, Einesalo sanoo.

Maksukokemus on merkittävä osa asiakaskokemusta. Kauppiaiden kannattaa varmistaa, että maksujen hallinta on kuluttajalle mahdollisimman helppoa. Pienilläkin muutoksilla voi olla iso merkitys.

Musta viikko, sen pääpäivä Black Friday (29.11.2024) ja Cyber Week ovat monelle kuluttajalle vuoden tärkeintä ostossesonkia. Siksi myös kauppiaan kannattaa suhtautua siihen vakavasti: kyseessä on ainutlaatuinen tilaisuus rakentaa unohtumaton asiakaskokemus.

Walleyn kauppiaan muistilista loppuvuoden sesonkia varten

Tarkista, että:

  • markkinointimateriaalit ovat ajankohtaiset
  • varastot ovat kunnossa ja eniten myydyt tuotteet analysoitu ja listattu
  • tilausten käsittelyyn on varattu riittävästi resursseja
  • verkkokauppa on viilattu huippuunsa
  • kassa toimii ja tarjolla on kaikki maksutavat oikeassa järjestyksessä
  • maksutavan kuvaus ja luottoehdot ovat ajan tasalla. Walleyn ajankohtaisen maksutavan kuvauksen näet täältä.

Haluatko parantaa asiakasuskollisuutta saumattomalla maksuratkaisulla? Walley on menestyvimpien vähittäiskauppojen suosittu maksukumppani ja Pohjoismaiden toiseksi suurin palveluntarjoaja. “Osta nyt, maksa myöhemmin” -ratkaisumme lisää asiakasuskollisuutta ja vauhdittaa liiketoimintaa. Ehdit vielä tilata meiltä maksuaikakampanjan ennen syksyn parhaan myyntisesongin alkamista!

 

Asiakasdatan, uskollisten asiakkaiden ja personoitujen ostoskokemusten vuosi 2024

Asiakasdata, asiakasuskollisuus ja personoidut ostokokemukset ovat vuoden 2024 trendejä.

Walley auttaa kauppiasta vauhdittamaan myyntiä kaikissa myyntikanavissa

Myynnin kasvun vauhdittaminen ja asiakasuskollisuuden vahvistaminen ovat Susanna Collan-Karikoskelle työn kulmakiviä.

Black Friday – Miten kauppias voi valmistautua syksyn parhaaseen myyntisesonkiin?

Kauppiaalle loppuvuoden sesonki tarjoaa mahdollisuuden rakentaa asiakasuskollisuutta.