B2B-yritys, ethän vierasta verkon vetovoimaa?

Suurinosa yrityksistä hankkii jatkuvasti tavaroita ja palveluita verkosta, mutta ei välttämättä itse tarjoa vastaavaa mahdollisuutta asiakkailleen. Me haluamme selvittää, miksi näin on.

B2B-yritys, ethän vierasta verkon vetovoimaa?

Verkkokauppa kasvaa vuosi vuodelta, mutta kasvuvaraa on silti roimasti: käytännössä vasta noin neljäsosa kaikista yrityksistä tarjoaa mahdollisuutta verkko-ostamiseen. Mielenkiintoinen huomio on sekin, että noin 70 prosenttia yrityksistä tekee hankintoja verkon kautta, mutta vain neljäsosa myyjäyrityksistä on siellä itse.

Tiedot käyvät ilmi Collector Bankin Ruotsissa tekemästä vuosittaisesta Convert-verkkokaupparaportista. Vaikka kysely oli suunnattu sikäläisille yrityksille ja heidän asiakkailleen, se antaa osviittaa myös meille suomalaisille.

Samaisen raportin mukaan noin 70 prosenttia yrityksistä tekee hankintoja verkon kautta. Usein ostettavat tuotteet ja palvelut ovat pitkälti samoja kuin kuluttajillakin eli esimerkiksi matkoja, tietotekniikkaa, toimistotarvikkeita ja sisustustuotteita.

Toimialakohtaiset erot ovat kuitenkin suuria. Esimerkiksi teollisuuden, rakentamisen ja asennuspalvelujen puolella hankinnat tehdään pääosin perinteisistä myymälöistä tai tarviketukuista.

Itse maksaminen hoituu pääosin perinteiseen tapaan laskulla tai pankkikortilla. Huomioitavaa on, laskua suosivat maksutapana sekä ostavat että myyvät yritykset.

Suoraveloitusta tai kuluttajapuolelta tuttuja maksusovelluksia käyttää B2B-puolella vain aniharva.

Huimia kasvuodotuksia

Jos Convert-raportin tuloksia perkaa vielä yksityiskohtaisemmin, kiinnittyy huomio kasvuodotuksiin. Neljäsosa verkossa jo olevista B2B-yrityksistä ennakoi liikevaihtonsa kasvavan tulevien kolmen vuoden aikana vähintään 30 prosenttia.

Tällaisten kasvunäkymien luulisi saavan pessimistitkin perääntymään. Liki puolet ”kivijalkakauppiaista” aikoo silti pitäytyä nykyisessä mallissaan eikä suunnittele verkkokaupan avaamista ainakaan tulevien kahden vuoden aikana.

Linjausta ei voi kuin ihmetellä, sillä todennäköisesti kauppiaat tekevät myös itse omat tilauksensa verkon kautta juuri sen vaivattomuuden, nopeuden ja melkoisella varmuudella myös kilpailukykyisen hintatason vuoksi.

Verkosta lisämyyntiä ja kustannustehokkuutta

Kuinka kyselyn tuloksia pitäisi sitten lopulta tulkita?

Yleiset taloussuhdanteet ja sitä kautta kysyntä ovat kiistatta tasaantumassa. Se kiristää aina kilpailua ja pakottaa miettimään keinoja paitsi myynnin tehostamiseen myös kustannusten karsintaan.

Jos liki puolet aktiivisesti verkossa olevista B2B-yrityksistä kerää sieltä parhaimmillaan yli 75 prosenttia liikevaihdostaan ja uskoo kasvun jatkuvan rivakkana myös tulevina vuosina, kannattanee asiaan paneutua muutenkin kuin vain olankohautuksella.

Mitä uusia kasvumahdollisuuksia verkkokauppa voisi meille tarjota? Millainen projekti sellaisen avaaminen on ja mitä muutoksia se tuo yrityksemme maksuliikenteeseen?

Olemme jo verkossa, mutta onko näkyvyytemme ja valikoimamme kunnossa? Onko asiointi ja maksaminen nopeaa ja vaivatonta? Kestääkö järjestelmä, toimiiko logistiikka, pitävätkö toimitusajat myös ruuhkahuippuina?

Jos nämä kysymykset alkavat askarruttaa, kannattaa ottaa yhteyttä meihin collectorilaisiin. Laitetaan yhdessä verkko vetämään!

Lataa Convert 2019

Tule tapaamaan meitä Payment & eCommerce Summit -tapahtumaan 12.12.2019!

Turvallista ja sujuvaa maksamista verkkokaupassa

Vastaamon tietomurto nosti tietoturvan tapetille – ja hyvä niin. Aiheellisesti myös maksamisen turvallisuus on otettu mukaan tähän keskusteluun.

Kivijalkakaupan palvelufilosofia toimii myös verkkokaupassa

Verkkokaupan piti viedä perinteinen kivijalkakauppa-konsepti lopullisesti tiensä päähän. Jatkossa voittajia ovat ne, jotka osaavat yhdistää ja hyödyntää verkko- ja kivijalkakaupan parhaat puolet.

Miten onnistua verkkokaupan uudistamisessa?

Yli puolet suomalaisista kuluttajista ilmoittaa viimeisen vuoden aikana keskeyttäneensä verkko-ostoksen kalkkiviivoilla – maksuvaiheessa.