Kriittiset ensimmäiset minuutit – Hullujen Päivien menestyskampanjan anatomia
Stockmannin Hullut Päivät keräävät vuodesta toiseen valtavan määrän ostohousut jalassa olevia asiakkaita ja enenevässä määrin nimenomaan verkkokaupan puolelle. Yksi onnistumisen avain on saumattomasti toimiva maksupalvelu. Tänäkin keväänä Walleyn tekninen tiimi oli valmiina välittämään maksuja kampanjan startatessa.

Jokakeväiseen tapaan myös tämän vuoden huhtikuussa Hullut Päivät toivat Stockmannin verkkokauppaan massiivisen ostoryntäyksen. Ensimmäisten sekuntien aikana tilauksia alkoi tulvia sisään.
”Volyymi on äärimmäisen iso. Ensimmäiset 15 minuuttia ovat kriittisimmät, silloin ostopiikki on suurin. Jos maksupalvelu ei kestä, koko kampanjan onnistuminen on vaarassa”, kertoo Stockmannin verkkokauppajohtaja Olli Lehtonen.
Ennen vanhaan tavaratalojen ovilla kiemurteli satojen metrien jono. Nyt sama ilmiö on siirtynyt verkkoon: asiakkaat odottavat kotinsa tai työpaikkansa lämmössä verkkokaupan aukeamista sormet ”lisää ostoskoriin”-näppäimellä. Koronavuodet vauhdittivat siirtymää huomattavasti.
”Pandemian aikana Hullut Päivät pidettiin olosuhteiden pakosta kokonaan verkossa, ja sillä oli valtava vaikutus asiakaskäyttäytymiseen. Verkkokauppa kasvoi lähes eksponentiaalisesti. Vaikka asiakkaat ovat palanneet tavarataloihin, verkon volyymit ovat pysyneet poikkeusvuosien tasolla”, Lehtonen kertoo.
Verkkokaupan volyymien kasvu on asettanut kampanjoiden tekniselle toteutukselle entistä kovemmat vaatimukset.
”Meiltä Hullut Päivät vaatii huolellista valmistautumista. Testaamme palvelua etukäteen ja varmistamme kapasiteetin. Silti ensimmäiset minuutit ovat aina todella jännittäviä”, kuvaa Walleyn kauppiaspalveluista vastaava johtaja Anniina Ivarsson, joka on ollut mukana Hullujen Päivien kampanjoinnissa useiden vuosien ajan.
Kampanjaa suunnitellaan kuukausien ajan: tiimit viilaavat valikoimaa, logistiikkaa, mainontaa ja teknisiä yksityiskohtia, jotta kaikki olisi valmista tietyllä kellonlyömällä. Onnistuminen perustuu tiiviiseen yhteistyöhön eri toimijoiden välillä. Lehtosen mukaan reaaliaikainen viestintä ja selkeä roolitus ovat avainasemassa.
”Kun tieto kulkee ja vastuut ovat selvät, voidaan keskittyä siihen, että asiakas saa parasta mahdollista palvelua – nopeasti ja ilman häiriöitä”, Lehtonen sanoo.
Valtakunnan tunnetuin kampanja
Hullut Päivät on ollut osa suomalaisten kalenterivuotta jo vuodesta 1986. Se on vuosien varrella vakiinnuttanut asemansa Suomen tunnetuimpana ostostapahtumana, jota odotetaan joka kevät ja syksy. Stockmannin maine korkean laadun tavaratalona on siivittänyt Hullujen Päivien suosiota, ja asiakkaat panostavat siihen, että pääsevät poimimaan ostoskoriinsa laatutavaroita heti kampanjan startissa.
Tänä päivänä kampanja elää vahvasti verkossa, ja noin puolet myynnistä tehdään digitaalisesti.
”Asiakkaat voivat kerätä ostoslistojaan viikkoa ennen kampanjaa. Me saamme jo silloin hyödyllistä dataa siitä, mitkä tuotteet vetävät, paljonko ostoslistoja on kerätty ja mikä on ostosten keskikoko. Näin meillä on hyvä näkymä ennustaa, miten kampanja sujuu”, Lehtonen kertoo.
”Verkossa on myös huomattavasti helpompaa aktivoida ihmisiä. Yksi esimerkki on Hullujen Päivien iltatärpit, joissa tarjolle tulee tuotteita, joita ei ole aiemmin ollut kampanjassa myytävänä. Asiakas saa iltatärpeistä notifikaation ja pääsee ostoksille heti.”
Maksamisen vapaus kasvattaa ostoskoria ja lisää asiakastyytyväisyyttä
Tämän kevään Hulluilla Päivillä asiakkaat käyttivät entistä monipuolisempia maksutapoja. Erityisesti laskulla maksaminen vakiinnutti asemaansa vahvasti.
”Noin joka neljäs ostoskori maksettiin laskulla ja laskulla maksaneiden asiakkaiden ostoskorien keskikoko kasvoi. Tämä nosti myös kokonaismyyntiä", Lehtonen kertoo.
Maksamisen helppous ja vaihtoehtojen runsaus näkyvät myös asiakaskäyttäytymisessä: yhä useampi ostos tehdään mobiililaitteella. Stockmann kehittää Hullujen Päivien ostopolkua mobile first -ajattelun mukaisesti.
”Mobiili on ollut jo pitkään dominoiva alusta, ja me viemme määrätietoisesti käyttöliittymää siihen suuntaan. Tavoitteena on tehdä ostamisesta mahdollisimman vaivatonta, koska sitä asiakkaamme haluavat”, Lehtonen sanoo.
Click to pay -ratkaisut sekä keväällä Hulluilla Päivillä käyttöön otettu Apple Pay ovat osoittautuneet suosituiksi. Kun maksaminen onnistuu muutamalla klikkauksella, ostokynnys madaltuu.
Asiakkaalle sujuvaa, kauppiaalle tehokasta
Stockmannilla ja Walleylla on yhteinen tavoite: huolehtia siitä, että Hullujen Päivien asiakas saa haluamansa tuotteen sujuvasti ja nopeasti.
"Walley on kumppanina auttanut meitä kehittämään maksutapojamme, joka on kriittinen ja tärkeä osa asiakaskokemusta. Kun maksaminen toimii nopeasti ja turvallisesti, asiakkaan ei tarvitse miettiä. Hän voi vain ostaa", Lehtonen tiivistää.
Walleyn näkökulmasta Hullut Päivät ovat paitsi tekninen ponnistus, myös mahdollisuus osoittaa, mitä fiksumpi maksaminen parhaimmillaan on.
”Meille on tärkeää, että kauppiaan kauppa käy hyvin. Maksamisen pitää olla mutkatonta, turvallista ja läpinäkyvää – silloin kaikki voittavat”, Ivarsson summaa.
Walley boostaa myyntiä niin verkossa kuin kivijalkakaupassakin. Lue lisää ratkaisuistamme!
Kriittiset ensimmäiset minuutit – Hullujen Päivien menestyskampanjan anatomia
Stockmannin Hullut Päivät kerää joka vuosi valtavasti asiakkaita, ja yhä useampi heistä tekee ostoksensa verkossa. Ensimmäiset minuutit ovat jännittävän kriittisiä.
“Ostamisen helppous on kriittisessä roolissa” – Walley B2B -lasku tekee maksamisesta sujuvaa ja turvallista
Verkkokaupan rooli B2B-kaupassa kasvaa vauhdilla ja samalla myös yritysten ostokäyttäytyminen muuttuu. Walley B2B -lasku tekee maksamisesta helppoa ja turvallista yrityksille, vapauttaen kauppiaan luottoriskeiltä ja luoden taloudellista tasapainoa.
Asiakasdatan, uskollisten asiakkaiden ja personoitujen ostoskokemusten vuosi 2024
Asiakasdata, asiakasuskollisuus ja personoidut ostokokemukset ovat vuoden 2024 trendejä.