Asiakasdatan, uskollisten asiakkaiden ja personoitujen ostoskokemusten vuosi 2024
Loppuvuoden myyntisesongin käynnistänyt Black Week on nyt takana päin, ja menemme kovaa vauhtia uutta vuotta kohden. Walleylle Black Week oli selkeä menestys, sillä Walleyn maksutavoilla tehtiin jopa 39 prosenttia enemmän ostoksia edellisvuoteen verrattuna.
Vilkkaan sesongin aikana on hyvä hetki kääntää katse vielä kerran vuoteen 2024, ja pohtia, mitä oppeja kuluneesta vuodesta jäi verkkokaupan ammattilaisille vuotta 2025 varten. Sukelsimme aiheeseen Suomen Walleyn myyntijohtajan Juha Einesalon ja Merchant Operations Manager Susanna Collan-Karikosken kera.
Vipuvoimaa myyntiin asiakasdatasta
Einesalon ja Collan-Karikosken mukaan kauppiaat pohtivat kuluneena vuonna yhä enemmän, miten voisivat hyödyntää asiakasdataa kaupan tukena. Data auttaa luomaan entistä personoidumpia ostokokemuksia ja parantamaan asiakastyytyväisyyttä ja -uskollisuutta. Asiakasdataa hyödyntämällä kauppiaan on mahdollista vaikuttaa myös varaston kiertoon.
"Data auttaa kauppiasta ymmärtämään, milloin tiettyjä tuotteita ostetaan eniten. Kun ostotiedot paljastavat kysyntäpiikit, kauppias voi arvioida, milloin varastot ovat kriittisellä tasolla ja milloin tuotteita kannattaa tilata lisää," Einesalo selittää.
“Kauppiaan on mahdollista hyödyntää tarkkaa asiakasdataa, kuten asiakkaan ostoksissaan suosimaa kokoa, väriä tai brändiä myydäkseen vähemmän suosittuja tai hitaammin liikkuvia tuotteita, kuten ylikokoja ja harvinaisempia värejä, joita on jäänyt varastoon. Näin kauppias varmistaa, että asiakas saa juuri sitä, mitä etsii ja samalla vähentää hävikkiä", Collan-Karikoski jatkaa.
Loyalty Booster – enemmän kanta-asiakkaita ja korkeampi keskiostos
Asiakasdatan hyödyntämiseen liittyy tiiviisti kanta-asiakasmäärien kasvattaminen, jonka Walleyn asiantuntijat tunnistavat vuoden 2024 keskeiseksi trendiksi. Siksi Walley lanseerasikin kuluneen vuoden aikana Loaylty Booster -moduulin kaikkiin myyntikanaviin. Loaylty Boosterin avulla asiakkaan tiedot siirtyvät suoraan kassalta kanta-asiakasjärjestelmään, jolloin kauppias voi tarkastella asiakkaan tilaushistoriaa ja suositella uusia ostoksia.
Einesalo ja Collan-Karikoski kertovat, että urheilukauppa XXL on hankkinut jo 150 000 uutta kanta-asiakasta Loyalty Boosterin avulla aloitettuaan Walleyn kauppiaana heinäkuussa 2024. Kanta-asiakkuuksien kasvu heijastuu luonnollisesti myös myynnin kasvuun.
“Vuosi jää mieleen paitsi uusista ominaisuuksista, myös uusista kauppiaista. Sen lisäksi, että Walley aloitti yhteistyön muun muassa Pohjoismaisen ketjun XXL:n kanssa, laajensimme monivuotista yhteistyötämme Verkkokauppa.comin kanssa. Tarjoamme nyt ratkaisut myös yhtiön B2C-asiakkaille. Niin uudet asiakkuudet kuin pitkäkestoinen onnistunut yhteistyö toivat valtavasti puhtia tekemiseen”, Collan-Karikoski sanoo.
Luottamuksen rooli korostuu
Walleyn asiantuntijoiden mukaan suomalaiset arvostavat luottamusta jopa muita pohjoismaalaisia kuluttajia enemmän. Suomalaiset ovatkin entistä tarkempia sen suhteen, minkä kauppiaan kanssa tekevät ostoksia. Valeverkkokauppojen yleistyminen on korostanut luottamuksen tärkeyttä entisestään.
“Kuluttajat ovat hyvin varovaisia. He kaipaavat rinnalleen rehellistä maksukumppania, jotta voivat vakuuttua siitä, että verkkokaupat ovat aitoja ja luotettavia”, Einesalo kertoo.
Walleyllä luottamukseen ja vastuullisuuteen myös panostetaan. Vuonna 2024 yritys otti käyttöön positiivisen luottorekisterin, joka auttaa estämään ylivelkaantumista ja huolehtimaan kuluttajasta.
Vuosi 2025 tuo mukanaan vauhtia
Seuraavalle vuodelle on odotettavissa entistä enemmän vauhtia. Kuluttajat odottavat saavansa tuotteensa aiempaa nopeammin, joten pikatoimitukset yleistyvät monissa kaupoissa. Jatkossa omaa ostosta ei välttämättä tarvitse odotella tuntia kauempaa.
Vauhdikkuus näkyy Collan-Karikosken mukaan myös maksamisessa.
“Kuluttajat odottavat, että maksaminen olisi mahdollisimman nopeaa ja sujuvaa. Mobiili- ja itsepalvelumaksaminen sekä kassakokemuksen optimointi yleistyvät varmasti entisestään ensi vuoden aikana.”
Sujuvampi maksaminen vauhdittaa asiakaspalvelua.
“Jatkossa myymälätyöntekijöiden aikaa ei tuhraannu yhtä paljon maksuprosessiin, joten heille jää enemmän aikaa asiakkaiden aitoon kohtaamiseen,” Collan-Karikoski jatkaa.
Vauhtia kaupankäyntiin tuonee myös korkojen lasku ja kuluttajien pikku hiljaa kasvava luottamus. Kauppiaat voivatkin odottaa vilkkaampaa myyntiä, ja siksi nyt on oikea hetki viilata asiakas- ja maksukokemus huippuunsa.
Vinkkejä ensi vuoteen valmistautumiseksi voit lukea ruotsinkielisestä Verkkokauppa-analyysistämme, joka esittelee ajankohtaiset trendit ja tämän hetken kolme keskeisintä ostajapersoonaa.
Asiakasdatan, uskollisten asiakkaiden ja personoitujen ostoskokemusten vuosi 2024
Asiakasdata, asiakasuskollisuus ja personoidut ostokokemukset ovat vuoden 2024 trendejä.
Walley auttaa kauppiasta vauhdittamaan myyntiä kaikissa myyntikanavissa
Myynnin kasvun vauhdittaminen ja asiakasuskollisuuden vahvistaminen ovat Susanna Collan-Karikoskelle työn kulmakiviä.
Black Friday – Miten kauppias voi valmistautua syksyn parhaaseen myyntisesonkiin?
Kauppiaalle loppuvuoden sesonki tarjoaa mahdollisuuden rakentaa asiakasuskollisuutta.